Aattelin vaihtaa vielä tänään kesäkiekot alle. Sehän on hyvinkin yksinkertainen toimenpide, joka tapahtuu niin, että nostan auton pukkien päälle, otan talvikiekot irti ja nypin niistä sitten nastat pois. Mutta ennenkuin tähän saakka päästään, takana on jo aamulla alkanut valmistautuminen illan koitokseen. Tärkeimpänä tietenkin suojautuminen nälkää ja janoa vastaan...
Sitten kun nastat on nypitty, vois pistää rinkelit jo takasin. Mun mielestä ristiinkiristäminen on ihan ohi muodista. Sä otat sen avaimen ja polkaset kerran ohi, ni kenkää ei voi ottaa jalasta viikkoon, ku sitä ei sais enää takasin edes sillä rengasraudalla. Mutta kengistä puheen ollen, kun sulla kerran on se auto siinä pukilla ja ne renkaat jo irti, niin samalla kannattaa tarkistaa jarrukengät. Mähän oon hitsannu yleensä niihin uutta kulutuspintaa semmosesta vanhasta ratakiskonpätkästä, niin tänäkin vuonna. Ja sitten noista nivelistä kannattaa vilkasta, että siellä on tarpeeks löysää, ratti ei muuten tahdo kääntyä. Mä yleensä teen mattoveittellä niihin suojuskumeihin vielä pienet viillot, että se rauta pääsee kuivamaan. Muutenhan ne nivelet ruostuisi. Sitten vaan ekat pultit joka renkaasta kiinni sillä avaimella ja sitten käydään hakemassa naapurin manu apuun, kun sillä on se kompura ja paineilmaväännin.
Manu on aika hyvä jätkä, ja sen lisäks, että se on todella hyvä jätkä, se on todella kova naistenmies! Mutta, enivei, kun nyt on apumies, niin eikös samalla kannata tarkistaa noi valotkin! Vilkuissa takana on jotain pientä oikaria, mut ei kai se haittaa, jos kaikki takapäädyn lyhdyt palaa jarruttaessa? Lisäks eteenpäin mennessä mulla vitosvaihteella palaa pakkivalo, mutta se on huonossa kelissä hyvä. Sillon ei nimittäin tuu rikkoneeks lakia, joka sanoo, että sumuvaloahan saa käyttää vaan todella huonossa kelissä. Siis niin huonossa, että sä tarviit jonkun turvaköyden sen sumuvalon kytkemiseksikin! Eli nyt, kun mulla se pakkivalo palaa tuolla motarilla, niin vähän heikkonäkösemmätkin huomaa meikäläisen huonollakin kelillä. Ja sitten on reservissä vielä se sumuvalo...joka ei tosin pala, mut noin periaatteessa kuitenkin. No valojen tarkastuksen jälkeen on kyllä jo tauon paikka.
Manun kanssa on helppo jutella, kun sekin on käyny intin. Tauon jälkeen, luultavasti siinä kymmenen korvilla me katotaan, miten mylly käy, ja ottaako se kierroksia: Manulla on aika painava kaasujalka ja mä kattelen sinne konehuoneeseen...minkähän takia joka vuosi se manun vaimo rupee tällä kohtaa mäkättään jotain, että lapset ei saa unen päästä kiinni? Eihän siinä auta, kuin siirtyä seuraavan kohtaan, joka on tankkien täyttö. Ja sitten sama toimenpide autolle. Tässä vaiheessa ollaan päästy jo niin pitkälle, että voidaan lähteä testaamaan autoa oikein tien päälle. Yleensä mä ajan, koska auto on kuitenkin mun. Ja mä pystyn vielä jotenkuten puhumaan. Alku kannattaa ottaa rauhassa, sillä kyseessä on omakotitaloalue. Lisäks pyörätiellä ei kai muutenkaan sais ajaa kauheen kovaa. Kun on päästy isommalle tielle, voi jo vähän polkasta. Yleensä se kiihdytys menee vielä hyvin, mut sit kun testataan niitä huollettuja jarruja vähän terävämmällä jarrutuksella, niin yleensä ne renkaita pitävät (ainoat paikalla olevat) pultit menee poikki. Ei auta kun lähettää manu hakemaan sieltä meidän pihasta sitä lenkkiavainta ja niitä loppuja pultteja...meikäläinen ehtii sillä välin hakemaan abc:ltä limmpparikytä isoo muovikassia ja pari pulloo jotain öljyä, kun jäi se pohjaruuvi kiristämättä...
Yleensä siinä vaiheessa, kun manu tulee takas, mä oon onnistunut kaatamaan sinne koneeseen liikaa öljyä. Se on toisaalta ihan hyvä, kun siinä vaiheessa yleensä joudutaan jonkun huligaanin takaa-ajamaks. Manu onneks tuntee hyviä gonapolkuja, joita pitkin tommonen mersun maasturi tulee aika haipakkaa. Takaa-ajajat yleensä eksyy siihen öljyseen savuverhoon parin ekan soramontunrinteen jälkeen...
Sitten kun päästään takas pihaan, ajetaan saman tien manun talliin ja tarkistetaan vielä renkaitten ilmanpaineet. Oikealle puolelle vähän enemmän, kun yleensä noi tiet viettää just menosuuntaan nähden oikealle...saadaan auto vaakatasoon. Kun hommat on saatu tehtyä, peitetään se kadulle valunut öljylammikko hiekotussepelillä ja lähdetään saunaan.
-j
Ps.TuTo...h ZZZZZzzzzzZzZzzz
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti